marți, 5 ianuarie 2010

Leul greu nu se învaţă uşor

Cine îşi mai aminteşte că în ultima zi a anului 2006 au fost scoşi din uz leii vechi (ROL)? Este totuşi curios cum, la trei ani după ce au fost scoşi din circulaţie şi la aproape patru ani şi jumătate de când au fost introduşi pe piaţă ronii, mulţi încă gândesc în milioane şi zeci de mii de lei, iar banii încă nu şi-au făcut loc în vocabularul lor.
Mă întreb oare de ce nu mă surprinde să văd până şi la piaţă, pe tarabe, preţuri afişate în lei vechi sau în ambele ipostaze ale leului - vechi şi nou.

Din păcate, mă număr şi eu printre cei care gândesc mai bine în lei vechi. Însă abia în 2009 am realizat acest lucru. Şi asta abia după ce m-a atenţionat cineva care a venit din străinătate în vizită în România şi m-a întrebat de ce pomenesc de milioane, când banii sunt cei care sunt. I-am explicat că aşa erau înainte, dar nu prea am avut putere de convingere, având în vedere cât timp a trecut de la marea denominare (1 iulie 2005).
Şi, ca să nu uit, cine mai are lei vechi prin sertare sau paltoanele mai vechi pe care nu le-au mai scos din şifonier în ultimii ani din cauza iernilor prea calde îi mai poate transforma în lei grei anul acesta la BRD, iar pe termen nelimitat la BNR. Este vorba totuşi de puţine bancnote care au mai rămas rătăcite pe la oameni, având în vedere că BNR spune că a retras din circulaţie 98% din bancnotele emise înainte de denominare până la 31 decembrie 2006. Şi cei care le-au păstrat cel mai probabil le-au pus la colecţie, sau pregătindu-se să le vândă peste câţiva ani unor colecţionari pe bani frumoşi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu